خانه / تبلیغات و بازاریابی / ابعاد فرهنگ سازمانی | مدل هافستد

ابعاد فرهنگ سازمانی | مدل هافستد

در درس فرهنگ سازمانی گفتیم که تعریف فرهنگ برای گروه، سازمان، جامعه و کشور کمابیش یکسان است اما تفاوت‌ها از جایی ظاهر می‌شود که می‌خواهیم مولفه‌ها یا اصطلاحاً ابعاد فرهنگ را بسنجیم.

وقتی به مرحله‌ی تعریف ابعاد فرهنگ می‌رسیم، متوجه می‌شویم که الزاماً نمی‌توان همان ابعادی را که برای سنجش فرهنگ ملی به‌کار می‌بریم (مثلاً مدل پنج مولفه‌ای هافستد) برای توصیف فرهنگ سازمانی هم به‌کار گرفت.

هافستد که خود از پیشتازان سنجش فرهنگ ملی بوده است، یکی از کسانی است که بر این نکته‌ی مهم تأکید کرده و خودش هم برای پیدا کردن ابعاد فرهنگ سازمانی تلاش کرده است (+).

هافستد و همکارانش این مطالعه را در سال ۱۹۹۰ روی ۲۰ سازمان مختلف در هلند و دانمارک انجام دادند و بر اساس آن، شش بُعد فرهنگ سازمانی را استخراج کردند.

خود هافستد هم تأکید داشته که بیست نمونه، کمتر از آن است که بتوان آن را به عنوان یک نتیجه‌ی قطعی و قابل اتکا در نظر گرفت. اما از آن‌جا که بعداً همین ابعاد در تحقیق‌های دیگر در نقاط مختلف جهان هم مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد، امروزه به عنوان یکی از معتبرترین مدل های رفتار سازمانی مورد اشاره و استفاده قرار می‌گیرد.

شش مولفه فرهنگ سازمانی هافستد به شرح زیرند:

  • فرایندگرا در برابر نتیجه‌گرا (Process-oriented vs. results-oriented)
  • توجه به شغل در برابر توجه به شاغل (Job-oriented vs. employee-oriented)
  • هویت تابع حرفه در برابر هویت تابع سازمان (Professional vs. parochial)
  • سیستم‌های باز در برابر سیستم‌های بسته (Open systems vs closed systems)
  • کنترل شدید در برابر کنترل محدود (Tight vs loose control)
  • صلب در برابر انعطاف‌پذیر (Pragmatic vs. normative)

توجه داشته باشید که نام‌های فارسی که ما برای ابعاد فرهنگ سازمانی هافستد انتخاب کردیم، در برخی موارد با عنوان‌های انگلیسی تطبیق ندارد.

این نوع ترجمه و برابرسازی در مواردی که تحقیق از جنس Factor Analysis (تجزیه و تحلیل مولفه‌ها) باشد، اشکالی ایجاد نمی‌کند.

چون در این تحقیقات، فاکتورهای بسیاری تحلیل و دسته‌بندی می‌شوند و در نهایت محقق، به سلیقه‌ی خود و خارج از قواعد و سخت‌گیری‌های علمی، نامی را برای هر دسته انتخاب می‌کند (مشابه آن‌چه کتل در شانزده عامل شخصیتی خود انجام داده یا کوستا و مک‌کری در مدل پنج عاملی شخصیت انجام داده‌اند).

در ادامه هر یک از این ابعاد را با جزئیات بیشتر بررسی می‌کنیم:

تمرین و مشارکت در بحث

ما در این درس با شش مولفه فرهنگ سازمانی آشنا شدیم و برای هر کدام از آن‌ها، دو طیف (دو حالت حدّی) معرفی شد. بنابراین می‌توانیم بگوییم مجموعاً دوازده حالت مختلف را معرفی کردیم.

حالا به محیط کار فعلی یا تجربه‌های قبلی خود فکر کنید و ببینید از بین این دوازده مورد، اگر یک مورد را شدید‌تر و جدی‌تر از همه تجربه کرده باشید کدام است.

آیا مثال یا خاطره‌ای در این زمینه دارید؟

سری مطالب حوزه مبانی رفتار سازمانی

نوشته ابعاد فرهنگ سازمانی | مدل هافستد اولین بار در متمم. پدیدار شد.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

نکته‌ای در نوشتن خاطرات | آیا شما مالک همه‌ی خاطرات خود هستید؟

آیا تا به‌حال پیش آمده که در یک مهمانی، چند عکس از شما در جمع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *