خانه / تبلیغات و بازاریابی / بازاریابی ویروسی ( Viral Marketing ) چیست ؟

بازاریابی ویروسی ( Viral Marketing ) چیست ؟

بازاریابی ویروسی ( Viral Marketing ) چیست ؟

۵ (۱۰۰%) ۵

بازاریابی ویروسی ( Viral Marketing )

بازاریابی ویروسی چیست ؟ بازاریابی ویروسی چگونه عمل می‌کند ؟ مزایای بازاریابی ویروسی برای یک شرکت چیست ؟

بازاریابی ویروسی یکی از انواع بازاریابی است. حتما در مورد بازاریابی ویروسی زمانی که به میلیون‌ها ویدیو و تصاویر که در شبکه‌های اجتماعی پخش‌شده‌اند ، فکر کرده‌اید. شبکه‌های اجتماعی نهادهایی هستند که باعث ایجاد یک نیاز غیرقابل انکار در میان کاربران برای به اشتراک گذاشتن عکس، فیلم و نوشته ( محتوا ) با تمام دوستانشان می‌شوند.

اما آیا این محتواهای به اشتراک گذاشته شده ، فقط تصادفی هستند یا بخشی از یک برنامه تبلیغات ویروسی هستند که به خوبی به اجرا درآمده‌اند؟ در واقع، هر دو. برخی از مطالب ویروسی با هدف غیر تبلیغاتی یا بازاریابی ایجادشده‌اند؛ آن‌ها فقط برای سرگرمی تولید شده‌اند و یا صرفا برای افزایش آگاهی / یا اطلاع به دیگران در مورد چیزی منتشر شده‌اند.  استراتژی ویروسی اگر به خوبی برنامه‌ریزی‌شده باشد ( آماده‌سازی مناسب با محتوای مرتبط و درست ، شانس موفقیت بازاریابی ویروسی را افزایش می‌دهد.

Viral Marketing بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی چیست ؟

بازاریابی ویروسی مانند ویروس عمل می‌کند. بازاریابی ویروسی ، نام خود را بر اساس اینکه یک فرد می‌تواند یک محتوای تولید شده خاص را به تعداد بسیار زیاد و با سرعت بسیار بالا و بدون کنترل ، با دیگران به اشتراک گذارد، کسب نماید.

جادوی بازاریابی ویروسی در این است که محتوای تولید شده به صورتی کاملا ساده و ویروس وار و به علت علاقه فردی که آن را دیده ، با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود. در پایان هر فردی که محتوا را لایک ، اشتراک گذاشته یا مشاهده می‌کند ، خود بخشی از بازاریابی ویروسی است.

در این موارد ، در زمانی که یک کمپین بازاریابی ویروسی شروع می‌شود ، تولیدکنندگان محتوا ، پس از انتشار اولیه فقط باید منتظر نتیجه بمانند.

همه‌چیز خوب به نظر می‌رسد ؟ البته همه چیز به این سادگی هم که تا اینجا توضیح داده‌ام ، نیست و مشکلی نیز وجود دارد، که البته مشکل خیلی بزرگی هم هست. دستیابی به حجم بالایی از مشاهده ؛ لایک و به اشتراک‌گذاری محتوا از طریق استراتژی بازاریابی ویروسی بسیار سخت است. کمتر از ۱% محتواها می‌توانند به سطحی دست یابند که بتوان آن را یک تبلیغ ویروسی / انتشار ویروسی نامید.

چرا برخی محتواها به صورت ویروسی منتشر می‌شوند و برخی خیر ؟

در تیم مشاوران مدیریت ایران ما علاقه‌مند هستیم که بر شاخص و اعداد تصمیم‌گیری نماییم ، هرچند که در بازاریابی ویروسی ، ما مجبوریم که این حقیقت را اعلام نماییم که هیچ‌کس نمی‌داند که چه چیزی باعث می‌شود که یک محتوا به صورت ویروسی منتشر شود ، زیرا شانس ، نقش بالایی در این برنامه ایفا می‌کند.

یکی از سوالاتی که از ما بسیار پرسیده می‌شود این است که چرا محتوای ما به صورت ویروسی منتشر نشد و برای رقبا شد ؟

شرکت BuzzSumo به صورت تخصصی به تجزیه‌وتحلیل آنچه در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود می‌پردازد. بنابراین این موسسه فکر می‌کند پاسخ مناسبی برای این سوال خواهد داشت. آن‌ها ۱۰۰ میلیون مطلب را ارزیابی کرده‌اند و نتایجی بسیار جالبی مبنی بر اینکه چرا برخی از محتواها به صورت ویروسی منتشر و چرا برخی منتشر نمی‌شوند.

چرا بازاریابی ویروسی برای همراه با موفقیت و برای برخی خیر ؟

  • برخی مطالب بیشتر منتشر می‌شوند

چرا ؟ آیا در “عصر موبایل” و در شرایطی که به سطح اشباع محتوا رسیده‌ایم ، محتوا باید کوتاه و مختصر باشد . سرعت خواندن ما کمتر و کمتر شده است و مطلبی که در کمتر از ۱۵ ثانیه پیام خود را بدهد ، موفق خواهد بود. مقالات بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کلمه داشته باشند ، در رسانه‌های اجتماعی بیشتر از مقالاتی که کلمات کمتری دارند ، به اشتراک گذاشته می‌شوند. چرا ؟

مقالاتی که کمتر از ۱۰۰۰ کلمه دارند ، ۱۶ بار بیشتر از مقالاتی که بیش از ۲۰۰۰ کلمه دارند ، منتشر می‌شوند.

دلیل دیگر می‌تواند این باشد که پست‌های مفصل‌تر ارزش بیشتری دارند، زیرا که می‌توانند به سوالات بیشتری پاسخ دهند (عامل مهمی که در واقع باعث می‌شود چیزی ویروسی پخش شود ) .

  • گاه یک عکس می‌تواند نتیجه‌ای برابر با ۱۰۰۰ کلمه داشته باشد.

 بازاریابی ویروسی بدون عکس و ویدیو به هیچ عنوان ، معنا ندارد. به طور متوسط از هر ۶۵ پست وبلاگ ، ۱۰۰ مورد به اشتراک گذاشته خواهد شد، اگر که یک تصویر به همراه داشته باشند. در بین مطالب بدون عکس ، شانس انتشار ۲۸ از ۱۰۰ است که اصلا درصدی مناسبی نیست .

  • شبکه های اجتماعی برای انتشار مطالب ویروسی ، سرزنش میشوند.

اکثریت کاربران در چند شبکه اجتماعی حضور دائم دارند. با تشکر از این کاربران، خواهید دید که یک مطلب ساده ، به راحتی میتواند از کدام شبکه های اجتماعی سردرآورده و به با چه سرعت پخش شود . انتشار یک متن در فیس بوک که دارای یک عکس نیز باشد (عنوان، تصویر، شرح مختصر) باعث افزایش احتمال پخش ویروسی میشود. ۵۶% مطالبی که دارای عکس هستند  و فقط ۱۷% مطالب بدون عکس، بازنشر میشوند. البته، در تویتر نیز چنین است.

  • قلب برند خود را در محتوای خود قرار دهید.

متن خنثی بی معناست و از طرف کاربران نیز قابل قبول نیست. باید احساس را به فرآیند در متن وارد نمایید. احساسات مثبت بیشتر از جمله تعجب آور، خنده دار یا شاد ترجیح داده می شود و احساسات منفی مانند غم و غصه به اندازه کافی کمک نمی کند؛ هیچ کس نمی خواهد بدبختی یک شخص را به اشتراک بگذارد، حالا اگر در خصوص یک شرکت باشد که بدتر.

  • انفوگراف یا لیستها را در نظر داشته باشید.

انفوگراف و لیستهای اطلاعاتی از ان چیزهایی هستند که شانس انتشار بالایی دارند ، حتی نرخ انتشار بالاتری از ویدیو دارند. مطالبی که دارای عنوان جذاب باشند مانند : رژ لب از چی ساخته شده ؟ – نتیجه عمل جراحی آنجلینا جولی چه ؟ ، شانس جذب مخاطب را افزایش میدهد. همه اینها نشان میدهد که اطلاعات باید به خوبی دسته بندی و ارائه و با یک عکس یا ویدیوی جذاب به مخاطب ارائه گردد.

  • عدد ۱۰ در تولید محتوا ویروسی مهم است

عنوانهایی که دارای عدد هستند و مثلا دارای لیستی ده تایی از یکسری اطلاعات هستند ، شانس انتشار ویروسی آنان بیشتر است ، هرچند که اعدادی نیز مانند ۲۳، ۱۶ و ۲۴ نیز تا حدودی چنین هستند.

  • رزومه نویسنده مهم است .

باید خلاصه ای از روزمه نویسنده نیز در متن باشد. با اضافه کردن یک روزمه ، شانس انتشار یک مطلب در توییتر ۲۱% ، در لینکداین ۲۳% است.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

مذاکره گروهی | مرور چند نکته برای مذاکره های گروهی موفق

ممکن است با دیدن اصطلاح مذاکره گروهی به یاد مذاکره های سیاسی بزرگ در مقیاس ملی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *