خانه / تبلیغات و بازاریابی / بلاک چین | بلاک چین به زبان ساده یعنی چه؟

بلاک چین | بلاک چین به زبان ساده یعنی چه؟

شاید با دیدن این عنوان به یکباره پرسشی به ذهن شما خطور کند که چرا بلاک چین و اصلا چرا
باید یک موضوع مرتبط با حوزه آی تی در یک منبع آموزشی مدیریت و بازاریابی مطرح شود؟

اما عجله نکنید!!! در واقع بلاک چین یک فناوری بسیار مهم و قابل توجه است که در سال های
آینده بسیاری از صنایع را دست خوش تغییرات بسیار بنیادین می کند. اینکه شما در حوزه مالی،
بهداشتی و درمانی یا هر حوزه دیگری فعالیت داشته باشید، به زودی زود شاهد این تغییرات
شگرف و نتایج آن خواهید بود. بدون شک صنعت تبلیغات، بازاریابی و فروش هم جدا از این صنایع
نیستند و مطمئنا شاهد تغییرات بسیار زیادی در آنها خواهیم بود. اما ببینیم به واقع این فناوری
جدید که قرار است با آن روبرو شویم، چیست؟

بلاک چین به زبان ساده

بلاک چین یک پایگاه داده توزیع شده بصورت همزمان در بین چندین دستگاه کامپیوتر است. این
پایگاه با اضافه شدن سوابق جدید، به عبارت دیگر بلاک های جدید، بطور مستمر در حال رشد و
گسترش است. هر بلاک شامل یک برچسب زمان و یک لینک به بلاک قبل از خود می باشد، به
عبارتی بلاک ها پشت سر هم تشکیل یک زنجیره از بلاک را می دهند. پایگاه داده مورد نظر
توسط هیچ شخص بخصوصی مدیریت نمی شود، بلکه هر کسی که در این پایگاه و در
شکل‌گیری آن سهمی داشته باشد، یک نسخه کپی از آن را در کامپیوتر خود ذخیره خواهد
داشت. بلاک های قدیمی برای همیشه حفظ می شوند و بلاک های جدید بطور برگشت ناپذیر
به دفتر کل اضافه می شوند و اینگونه امکان هرگونه دستکاری با پرونده ها، داد و ستدها یا
اطلاعات جعلی از بین می رود.

تمامی بلاک ها به یک شیوه خاص رمزگذاری می شوند، بدین گونه هر کسی امکان دستیابی
به اطلاعات آنها را خواهد داشت، اما تنها افرادی قادر به ایجاد تغییر در آنها هستند که یک کلید
رمزنگاری شده خاص را در دست داشته باشد که وی را قادر به اضافه کردن اطلاعاتی به یک
زنجیره خاص می کند. تا زمانی که شما تنها کسی باشید که از این کلید رمزنگاری شده اطلاع
دارید، هیچ کس قادر به تغییر یا سوء استفاده از معاملات شما نخواهد بود. به علاوه، فرایند
رمزنگاری به منظور تضمین هماهنگ سازی کپی های بلاک چین بر روی هر کامپیوتر در شبکه
مورد استفاده قرار گرفته است.

بلاک چین

مثال . . .

می توانید بلاک چین را به مانند یک سابقه پزشکی دیجیتال در نظر بگیرید: هر سابقه پزشکی
یک بلاک اطلاعات است که برچسبی بر روی آن درج شده و شامل تاریخ و زمان وارد شدن
سابقه است. سابقه پزشکی برای تشخیص و درمان مشکلات بیمار بسیار ضروری است،
بنابراین نه پزشک و نه بیمار نباید قادر به تغییر هیچ بخشی از اطلاعات پیشتر ثبت و ضبط شده
باشند. با این وجود، دکتر دارای یک کلید رمز شخصی است که با استفاده از آن در هر زمان قادر
به اضافه کردن سوابق جدید به این اطلاعات است و بیمار هم یک کلید رمز شخصی برای خودش
دارد که دسترسی به این اطلاعات را در هر زمانی برای وی ممکن می سازد. این روش هم
موجب در دسترس بودن و هم حفظ امنیت اطلاعات می شود.

بنابراین تعریف بلاک چین نشان از استقلال، شفافیت و امنیت آن دارد. مزایای چنین دفتر کل
توزیع شده ای آشکار و بدیهی است: کاهش هزینه و خطر، امنیت اطلاعات، شفافیت تعاملات و
… موجب می شود هر صنعی به نوبه خود از این فناوری سود ببرد.

با این وجود، اصل این ایده چیز جدیدی است، بلکه برای اولین بار در یکی از اسناد تحقیقاتی در
سال ۱۹۷۶ به آن اشاره شده بود، اما از آن پس به دلیل پیچیده و گنگ بودن کنار گذاشته شده
بود.

اما در سال ۲۰۰۸ یک فرد یا گروهی از افراد تحت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به
دنیا معرفی کرد – اجرایی ساده تر از فناوری بلاک چین به عنوان یک ارز دیجیتال. بیت کوین تبدیل
به یکی از اولین ارزهای دیجیتال شده که از فناوری همتا به همتا برای تسهیل پرداخت های
لحظه ای استفاده می کرد. به این ترتیب بیت کوین تبدیل به اولین ارز دیجیتالی شده که مشکل
هزینه کردن‌های دوگانه را حل کرد، چرا که در واقع توسط هیچ کس کنترل نمی شود و قابل
دستکاری و سوء استفاده نیست.

سخن پایانی . . .

دوام و بقاء، امنیت و ماهیت توزیع شده بیت کوین آن را تبدیل به یکی از دارایی ها با بالاترین
سرعت رشد کرد که سابقه رشد قیمتی ۵۰۰% را برای خود محفوظ نگاه داشته است. در مقابل،
شهرت در حال رشد بیت کوین توجهات بسیار زیادی را به فناوری زیرساخت آن جلب کرده است.
اکنون دهها و صدها استارت آپ دیگر وجود دارند که با عجله و سرعت هر چه تمام تر در پی
ساخت پدیده اعجاب آور بعدی بر اساس فناوری بلاک چین هستند و افراد بیشتر و بیشتر فعال
در حوزه های مالی و بخش های دیگر در حال شناسایی مزایا و منافع فراتر از مقوله بیت کوین
می باشند.

در مطالب آینده با مزایا و منافع حاصل از بلاک چین و کاربرد آن در صنعت بازاریابی و تبلیغات در
خدمت شما خواهیم بود.

همراهان عزیز، اگر تمایل دارید بطور حرفه ای بیاموزید که چگونه محصولات و خدماتی خلق کنیم که مشتری شیفته آن شود، می توانید دوره آموزشی خلق ارزش پیشنهادی برای مشتری را که توسط مدرسه بازاریابی چیستا برگزار می شود، تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره کلیک کنید …

برچسب ها: استارت آپ جدید, بلاک چین, فناوری جدید, نوآوری


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

بویینگ ۷۳۷ مکس | تغییر تدریجی را تا کجا باید ادامه داد؟

در آخرین روزهای زمستان ۹۷، پرواز بویینگ ۷۳۷ مکس بر فراز آسمان ایران ممنوع شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *