خانه / تبلیغات و بازاریابی / تبعیت و خلاقیت در مدارس

تبعیت و خلاقیت در مدارس

پاراگراف فارسی    

خلاقیت در مدارس

پیش از این درباره‌ی کن رابینسون صحبت کرده‌ و به گوشه‌هایی از حرف‌های او پرداخته‌ایم.

با توجه به سخنرانی او درباره خلاقیت در مدرسه می‌دانیم که رابینسون منتقد روش‌های رایج در آموزش رسمی است و معتقد است که مدارس، نقش مهمی در پرورش نیافتن خلاقیت و مهم‌تر از آن، سرکوب خلاقیت دارند.

کن رابینسون در کتاب المنت (جوهر درون) هم بارها این نقد را مطرح کرده است.

این بار قسمتی از فصل یازدهم این کتاب را برای پاراگراف فارسی متمم انتخاب و ترجمه کرده‌ایم:

تبعیت یا خلاقیت

آموزش عمومی با فشار بی‌رحمانه‌ی خود دانش‌آموزان را به تبعیت و همسانی وادار می‌کند.

مدارس نه فقط با هدف تأمین منافع سیستم صنعتی، بلکه حتی به شکلِ متعارف صنعتی طراحی و ساخته شدند.

مدرسه‌ها از جنبه‌های بسیاری، منعکس‌کننده‌ی فرهنگ کارخانه هستند؛ همان‌جایی که برای تأمین نیازش، تأسیس شده‌اند.

این مسئله خصوصاً در مورد دبیرستان‌ها که بر اساسِ «اصول خط‌ تولید» و «چارچوب‌های تقسیم‌ِ اثربخشِ کار» طراحی شده‌اند مصداق دارد.

مدرسه‌ها برنامه‌ی تحصیلی را به بخش‌های تخصصی تقسیم می‌کنند: برخی معلمان، مسئولِ «نصبِ» ریاضی بر روی دانش‌آموزان هستند؛ برخی دیگر، تاریخ را «نصب» می‌کنند.

مدرسه‌ها روز را به واحد‌های استاندارد زمانی تقسیم کرده و درست مثل کارخانه، با صدای زنگ، آغاز و پایان کار و لحظات استراحت را اعلام می‌کنند.

بسته‌های دانش‌آموزان، بر اساس سن تقسیم‌بندی شده و آموزش داده می‌شوند. در واقع مهم‌ترین ویژگی مشترکشان [مثل یک کالا]، تاریخ تولیدشان است.

در تاریخ‌های مشخص، این محصولات بر اساس آزمون‌های یکسان، ارزیابی شده و پس از عرضه به بازار، با یکدیگر مقایسه می‌شوند.

می‌دانم که این یک استعاره‌ی کامل نیست، و برخی ظرافت‌های سیستم آموزشی را نادیده می‌گیرد، اما شباهت‌هایش هم کم نیست.

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟ (+ دانلود فایل PDF معرفی متمم)

چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟

هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟

آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با درج نام کاربری و ایمیل خود می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

اطلاعات ثبت نام


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

بنچ مارکینگ چیست؟ الگوبرداری از دیگران چه کاربردی دارد؟

آیا تا به حال پیش آمده که از خودتان پرسیده باشید: «درآمد دوستم که تحصیلات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *