خانه / تبلیغات و بازاریابی / تصمیم خوب و تصمیم بد

تصمیم خوب و تصمیم بد

تصمیم گیری     تمرین دارد     مختص کاربر ویژه    

تصمیم خوب و تصمیم بد

در درس گذشته توضیح دادیم که تصمیم گیری درست، الزاماً به نتیجه مطلوب منتهی نمی‌شود.

درک این گزاره، دشوار نیست. برخی مثال‌ها را ما مطرح کردیم و ۴۴ نفر از دوستان متممی هم به مثال‌های دیگری اشاره کردند.

با وجود همه‌ی این مثال‌ها، نتیجه‌گیری از این گزاره برای تصمیم‌های جدی (مثلاً در محیط کسب و کار) چندان ساده به نظر نمی‌رسد.

بگذارید حرف‌مان را به شکل دیگری مطرح کنیم:

فرض کنید می‌پذیریم که تصمیم گیری درست، الزاماً به نتیجه مطلوب منتهی نمی‌شود. از چنین گزاره‌ای چه نتیجه‌ای می‌شود گرفت؟ پذیرفتن این حرف، از امروز چه تأثیری در انتخاب‌ها و قضاوت‌ها و تصمیم‌های ما خواهد داشت؟

ادوارد روسو و پاول شومیکر نیز در کتاب Winning Decisions مانند بسیاری از نویسندگان کتابهای تصمیم گیری به این‌ نکته اشاره کرده‌اند که تصمیم گیری درست و نتیجه‌ی دوست داشتنی دو بحث مستقل هستند.

کتاب تصمیم های برنده

 آن‌ها در ادامه نتیجه‌گیری مهمی دارند:

اگر درباره‌ی گذشته‌ی افراد صرفاً بر اساس نتیجه‌ی تعداد محدودی تصمیم‌های بزرگ قضاوت کنید؛ و به صورت تصمیم‌های کوچک فراوانی که در گذشته گرفته‌اند نروید، به نوعی روی خروجی و نه فرایند متمرکز شده‌اید.

این کار باعث می‌شود به واسطه‌ی شانس و بخت آن‌ها در گذشته به ایشان پاداش داده یا آن‌ها را به خاطر بدشانسی‌هایشان تنبیه و مجازات کنید.

شومیکر و روسو در ادامه‌ی کتاب به این نکته اشاره می‌کنند که بسیاری از تصمیم‌هایی که در محیط کار در حوزه‌ی انتخاب محصول‌های موفق یا ارتقاء کارکنان به موقعیت‌های شغلی بهتر انجام می‌شوند، بر این استنتاج اشتباه استوار هستند.

شما چگونه فکر می‌کنید؟

آیا شما هم نتیجه‌گیری شومیکر و روسو رو درست می‌دانید؟

تجربه‌هایی دارید که این نتیجه‌گیری را تأیید کند؟ یا این‌که تجربه‌‌تان آن را چندان تأیید نمی‌کند؟

خودتان در مرور تصمیم‌های گذشته افراد، چگونه قضاوت می‌کنید که در تصمیم‌گیری قوی هستند یا ضعیف؟

در مورد خودتان چطور؟ آیا فقط به تصمیم‌های بزرگ خود فکر می‌کنید؟ یا تصمیم‌های کوچک خود را نیز هنگام ارزیابی خودتان در نظر می‌گیرید؟

پیشنهاد عضویت در متمم

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت.

فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دوره MBA

  فنون مذاکره

  تصمیم گیری

  مدیریت بازاریابی

  سواد دیجیتال

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟

چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟

هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟

آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با درج نام کاربری و ایمیل خود می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

اطلاعات ثبت نام

 

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری تصمیم گیری به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه تصمیم گیری


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

عادتها و اتیکت مربوط به نگهداری حیوانات خانگی

در مجموعه‌ی رفتارها و عادتهای کوچک زندگی به سراغ بخش‌هایی از زندگی می‌رویم که معمولاً در چارچوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *