خانه / تبلیغات و بازاریابی / ساخت نام برند زیبا ، جذاب و متفاوت

ساخت نام برند زیبا ، جذاب و متفاوت

ساخت نام برند زیبا ، جذاب و متفاوت – انتخاب صحیح نام برند

۵ (۱۰۰%) ۱۴ votes

ساخت نام برند زیبا ، جذاب و متفاوت

ساخت نام برند زیبا جذب و متفاوت نیاز به دانش و مهارتی دارد که مبتنی بر استراتژی مدیریت برند است. در این مقاله قصد داریم تا به موارد زیر پاسخ دهیم :

  • نام برند چیست ؟
  • انواع نام برند
    • نام برند بنیان‌گذار ( نام مؤسس )
    • نام برند توصیفی
    • نام برند ساخته‌شده
    • نام برند استعاره‌ای
    • نام برند مخفف
    • نام برند واقعی
  • نام برند باید چه بگوید ؟
  • استعلام ثبت نام برند

ساخت برند زیبا انتخاب نام برند

نام برند چیست ؟

نام برند یا نام تجاری عبارت است که تمام آنچه یک شرکت می‌تواند داشته باشد. نام برند ، دارایی یک شرکت است. اما باید بدانید که نام برند از نام شرکت متفاوت است. مثلا شرکت “ارتباطات تأمین شمس نوین” مالک برند ” رایتل” است.

نام برند می‌تواند زمینه مناسبی برای توسعه کسب‌وکار و ایجاد برند زیرمجموعه sub-brand باشد . زمانی که نام انتخاب و در بازار منتشر شد ، عملا تغییر آن یک خرابکاری بزرگ محسوب می‌شود که هزینه بسیار در پی خواهد داشت ، پس نام برند باید از ابتدا به درستی انتخاب شده باشد. برای ساخت برند زیبا ، جذاب و متفاوت برای محصولات و خدمات خود می‌توانید از مشاوره حرفه‌ای برند ما استفاده نمایید و یا از مطالب متفاوت سایت ما بهره ببرید تا در مسیر ساخت نام برند گام‌های منطقی و صحیح بردارید. با ترکیب مناسب استعدادها، خلاقیت و صبر، ممکن است بتوانید نام‌هایی که شما دنبال آن هستید را پیدا نمایید.

با این حال، آنچه ممکن است این کار در ابتدا آسان به نظر آید اما به سرعت به  عملی فوق‌العاده چالش‌برانگیز تبدیل می‌شود. محدودیت‌هایی بسیار وجود دارد مانند پیدا کردن نام برند منحصربه‌فرد با دامنه com قابل ثبت ، انتخاب‌های شما را محدود می‌کند و شما را مجبور می‌کند دامنه تخیلات خود را گسترش دهید – احتمالا فراتر از زمان و توانایی‌های خلاقانه خویش.

چه موقع باید فرایند انتخاب نام برند آغاز شد ؟

  1. یک کسب‌وکار جدید آغاز نموده‌اید و نیاز به نام ؛ لوگو و وب‌سایت دارید.
  2. یک محصول جدید را تولید و به اسم و لوگو نیاز دارید.
  3. نام برند موجود شما به هیچ عنوان برای هویت و کسب‌وکار شما مناسب نیست و نیاز به برندینگ مجدد دارید.
  4. نیاز به تغییر نام برند به علت تعارض به وجود آمدن تعارض در خصوص ترید مارک ( علامت تجاری ).
  5. نام تجاری دارای ارتباطات مفهومی منفی در بازار جدیدی است که در حال کار هستیم.
  6. نام تجاری موجب گمراهی مشتریان می‌شود.
  7. شرکت در مرحله ادغام است.

شما به دلایل متفاوتی ممکن است که فرایند ساخت برند را شروع نمایید ، اما همه این‌ها آنان ریشه در دو عنوان اساسی دارد :

  • شما یک کسب‌وکار جدید را آغاز نموده و نیاز به یک نام برند دارید
  • شما نام برند موجود را می‌خواهید تغییر دهید

دلیل شروع فرایند ساخت نام برند ، مهم نیست – مهم این است که شما یک نام جدید نیاز دارید و انتخاب این نام هم سخت است.

هنگامی که نام برندی را می‌شنوم ، می‌خواهم آن را تشخیص دهم.

شاید این بزرگ‌ترین افسانه پیرامون نام‌گذاری است. غالب مردم بیان می‌کنند که با شنیدن یک باره یک نام در خصوص آن می‌توانند تصمیم گیرند ، که این کاملا نادر است. در واقع نام‌های خوب ، استراتژیک هستند و نیاز به آزمودن و اثبات دارند. بنابراین هنگامی‌که شما نام یک شرکت جدید ، خدمت جدید یا محصولی جدید را انتخاب می‌نمایید – قوانین همچنان یکسان است.

نام برند شما داستان برند شماست.

برای رسیدن به اسم مناسب و زیبا ، اول باید داستان برند خود را کشف نموده باشید – داستانی که بهترین نما از برند شما باشد.

نام برند ، خلاصه‌ترین شکل بیان داستان برند است. نام‌گذاری فقط یک مرحله ، اما مرحله بسیار مهمی است. مرحله بعدی ، بیان داستان برند است. زمانی که نام برند به میزان زیاد به کار گرفته شود و در همه‌جا حاضر باشد ، به این معنا است که بخش عمده‌ای از ارزش برند را در برمی‌گیرد.  برند به صورت تدریجی خارج از سازمان منتقل می‌شود ، از طریق مکالمات ، ایمیل‌ها ، وب‌سایت یا بسته‌بندی ، کارت اعتباری یا هدایای سازمان – هر کجا که نیاز باشد.

انتخاب نام زیبا مانند انتخاب نام برای نوزاد است

انتخاب نام خود نیاز به طی فرایندی دقیق و جامع دارد و باید نام‌های بسیاری را مورد بررسی قرارداد تا نهایتا به نامی رسید که از نظر قانونی نیز قابل ثبت نیز باشد. همچنین باید به این نکته توجه نمود که از یک سو فرایند خلق برند یا انتخاب برند بسیار حیاتی است ، از سوی دیگر ، زمانی که برند شما به مردم عرضه می‌شود ، معنای برند شما مترادف با تجربه برند در ذهن مشتری خواهد بود . حتی اگر یک نام برند زیبا ، جذاب و متفاوت ثبت نموده باشید ، باز با ایجاد یک تجربه برند بد ، به برند خود یک تیر خلاص زده‌اید.

حتی اگر انتخاب نام برند جدید را به دلیل تجربیات بد گذشته مشتری در نظر دارید و سعی دارید که یک شروع مجدد داشته باشید ، اما در فرایندها، نیروی انسانی و محصولاتتان هیچ تغییری رخ نداده است ،  مسیری را اشتباه می‌روید. از یک مشاور بازاریابی حرفه‌ای ، حتما کمک بگیرید.

عاشق نام برند شدن در نگاه اول

به عشق در نگاه اول اعتقاد دارید ؟

بسیاری که عاشق یک برند هستند نه به خاطر معنی فنی ، ساختار، یا معیارهای زبان‌شناختی آن است. بلکه به خاطر تداعیات برند است که در اثر تجربه خویش در ذهنشان ایجاد شده است. اگر تجربه برند نامناسب باشد ، نام برند برای هر محصول یا خدمتی بد به نظر می‌آید.

اگر برند زیبا باشد و همراه با تجربه برند عالی باشد ، حتما مشتریان عاشق آن خواهند شد . حتما مشتری آن استفاده خواهد نمود ، به یاد خواهد آورد ، تکرار خواهد کرد و به دیگران توصیه خواهد نمود.  و به همین باید بدانید که چگونه در سفر برند به دنیای تجاری ، چگونه می‌شود کل داستان برند را در یک نام خلاصه نمود.

چرا نام‌گذاری ( انتخاب نام ) آسان نیست ؟

به طور تقریبی در حدود ۳۰۰ میلیون شرکت در سراسر جهان وجود دارد – حتما کمتر از تعداد نام برند وجود دارد. برخی برندها به بزرگی اپل ، کوکاکولا و برخی به کوچکی یک وب‌سایت هستند.

با وجود تعداد زیادی از برند در سراسر جهان ، پیدا کردن نام برندی زیبا ، مناسب و منحصربه‌فرد هرروز ، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. بعد از انتخاب نام باید از بین انواع لوگو یک طراحی لوگوی مناسب را در دستور کار خود قرار دهید. از بین انواع رنگ نیز ، رنگ یا رنگ‌های سازمانی خود را انتخاب نمایید.

چه چیزی یک نام برند را مناسب می‌نماید ؟ چگونه می‌توانید تفاوت یک نام برند خوب و یک نام برند بد را برای دیگران تشریح نمایید ؟

نام مناسب باید بدون زمان، خستگی‌ناپذیر، آسان برای تلفظ و به یاد ماندی باشد. چگونه باید نامی پیدا کنید که توجه مردم را جلب نماید ؟

نام برند عالی باید نماینده و نشانگر و تسهیل‌کننده فرایند توسعه برند باشد. نام برند باید دارای یک ریتم باشد و در نوشتن در متن ، لوگو یا ایمیل زیبا به نظر آید. برای این منظور باید به گام‌های زیر توجه نمایید.

انتخاب نام برند زیبا انواع نام برند 6 نوع متفاوت از نام برند وجود دارد که برندها در سراسر جهان از یکی از این انواع انتخاب ‌شده‌اند.  نام برند بنیان‌گذار ( نام مؤسس ) نام برند توصیفی نام برند ساخته‌شده ( نام ابداعی ) نام برند استعاره‌ای نام برند مخفف نام برند از لغت واقعی

انواع نام برند

۶ نوع متفاوت از نام برند وجود دارد که برندها در سراسر جهان از یکی از این انواع انتخاب ‌شده‌اند.

  1. نام برند بنیان‌گذار ( نام مؤسس )

  2. نام برند توصیفی

  3. نام برند ساخته‌شده ( نام ابداعی )

  4. نام برند استعاره‌ای

  5. نام برند مخفف

  6. نام برند از لغت واقعی

  

نام برند بنیان‌گذار ( نام مؤسس )

برخی شرکت‌ها از نام موسسین شرکت به عنوان نام برند خود استفاده می‌کنند :  Ben & Jerry’s, Tommy Hilfiger ، توکلی ، شمشیری . حفاظت از اسم برند راحت‌تر است و رضایت مالک را در بر دارد. ضعف این نوع برند این است که به طور انحصاری به یک انسان واقعی گره‌خورده است.

  1. برند Gucci از نام بنیان‌گذار آن Guccio Gucci
  2. برند Tiffany & Co از نام بنیان‌گذار آن Charles Tiffany

معایب و مزیت‌های استفاده از نام بنیان‌گذار به عنوان نام برند

اغلب کارفرمایان در خصوص انتخاب نام برند بر اساس نام خودشان از ما سوال می‌کنند. آیا من باید نام واقعی خود را به عنوان نام برند استفاده نمایم یا از یک نام دیگر استفاده نمایم. اگر نام شما منحصربه‌فرد است ، شاید آدرس دامین آن نیز قابل ثبت باشد. قابلیت به یادسپاری آن بالاست.

مثل : برند  Ali Samadi Design

یکی از معایب این نوع برند در توسعه آن است. اگر شریکی بگیرید ، نام برند شما تغییر خواهد نمود.

Ali Samdi & Associates

یکی دیگر از ضعف‌ها این نوع از انتخاب نام برند این است که اگر قصد فروش شرکت را داشته باشید، نام شما همراه شرکت خواهد بود. حال اگر مالکین جدید از آن برند در مسیر که شما تمایل نداشته باشید ، استفاده نمایند ؛ احساس می‌کنید نام و هویت خود را از دست داده‌اید.  اما اگر قصد دارید که برندی برای بیان یک سبک زندگی جدید ایجاد نمایید و هرگز هم قصد فروش آن ندارید ، نام خود را به عنوان نام برند خود برگزینید.

نام برند توصیفی

انتخاب نام برند توصیفی زمانی صورت می‌پذیرد که شما بخواهید به صورت دقیق کار شرکت خود را تشریح نمایید.این نوع اسم‌های بیانگر طبیعت کسب‌وکار شما است. انتخاب و مالکیت نام‌های تشریحی سخت است. برندهای معروف توصیفی مانند ;

  1. برند Facebook که به معنی کتابی از چهره‌ها است.
  2. برند Groupon که به معنی گروهی از کوپن‌ها است.

نام برند ساخت شده ( نام برند ابداعی )

از آنجایی که پیدا کردن نام برندهای جدید سخت شده است ، شرکت‌های مانند  Kleenex یا  Pinterestنام‌های را اختراع کرده‌اند . این نام‌ها با تغییر فرم ، اضافه یا کم کردن یک سری از حروف یا ترکیب حروف دو یا چند کلمه خلق شده‌اند. نام برند ابداعی خیلی راحت‌تر قابل تشخیص و قابل حفاظت در مقابل کپی شدن هستند.

یک نام ابداعی می‌تواند خیلی منحصربه‌فرد باشد ، اما اگر با تخصص کافی ساخته نشوند ، شنونده ممکن است تصور کند که نام یک نوع دارو را شنیده است.  برندهای معروف توصیفی مانند :

  1. برند Kodak یک نام ساخته ‌شده است .
  2. برند Verizon که از نام horizon ساخته‌شده.

نام برند استعاره‌ای

نام برند استعاره ای ، بازتابی تصویری و معنایی از ماهیت برند دارد. نام استعاره‌ای برای ایجاد هویت تجسمی در غالب یک داستان بسیار جذاب است. مثال‌های از نام تجاری استعاره‌ای :

  1. رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی بزرگ‌ترین رود در جهان است –برند Amazon  بزرگ‌ترین مجموعه از کتاب‌ها، لباس و غیره در جهان است.
  2. نایک Nike  الهه یونانی و نماد پیروزی است.

نام برند مخفف

نام برند مخفف ، نامی است که دل “نام برند توصیفی” بیرون آمده است. برخی نام‌های مخفف بسیار استراتژیک هستند. به یادسپاری و حفاظت از آنان نیز سخت است.

  1. IranMCT : Iran Management Consultants Team
  2. KFC : Kentucky Fried Chick
  3. IBM : International Business Machines
  4. HSBC : Hong-Kong and Shanghai Bank

نام برند لغت حقیقی

این نوع از نام برند ، لغتی هستند که مستقیم از دیکشنری ( فرهنگ لغت ) بیرون آمده‌اند.

  1. لغتی مانند Uber ( به معنای فوق‌العاده  super taxi ) که یک پیشوند است. بنابراین برای یک شرکت با جاه‌طلبی‌های بزرگ، اقدامات جسورانه و گسترده مانند اوبر ، به واقع به چنین برندی نیاز دارند. پیدا کردن کلمات واقعی از داخل فرهنگ لغت بسیار سخت است. با حدود ۳۰۰ میلیون ، پیدا کردن یک نام برند از داخل فرهنگ لغت واقعا سخت است.
  2. برند Sharp به معنای تیز – اولین تولید مداد مکانیکی همیشه تیز بود.

 

برخی از بهترین نام برندها از ترکیب این انواع برندهای به وجود آمده‌اند. مثل : Wireless, Citibank

شاید مقالات زیر نیز برای شما جذاب باشد :


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

درد از دست دادن | مثالی از دن اریلی برای نظریه دورنما

✔ تصمیم گیری پیشرفته     ✔ تمرین و مشارکت در بحث     ✔ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *