خانه / تبلیغات و بازاریابی / مدل قطب و اقمار (هاب و اسپوک) چیست؟

مدل قطب و اقمار (هاب و اسپوک) چیست؟

حدود پنجاه سال پیش، اگر اصطلاح Hub and Spoke یا H&S را می‌خواندید یا می‌شنیدید، می‌شد با اطمینان نسبتاً بالایی حدس زد که مطلب مورد نظر، درباره خطوط هوایی است.

اما امروز اصطلاح هاب و اسپوک یا قطب و اقمار در مخابرات، حمل و نقل، استراتژی محتوا، تولید محتوا، سئو، ارسال بسته‌های پستی، الگوهای سرمایه گذاری و ده‌ها حوزه‌ی دیگر نیز به کار می‌رود.

این واژه – اگر به مباحث ریاضی آن کاری نداشته باشیم – اصلاً پیچیده نیست و همه‌ی ما آن را می‌فهمیم و تجربه کرده‌ایم.

بنابراین هدف این درس صرفاً نام‌گذاری بر روی یک مفهوم آشناست.

درباره دو واژه هاب و اسپوک

واژه‌ی هاب (Hub) در اصل به معنای قسمت گرد وسط چرخ (اصطلاحاً: توپی) است. قسمتی که محور در آن قرار می‌گیرد و چرخ حول آن می‌چرخد.

در مدیریت و کسب و کار هم، معنای عمومی واژه‌ی هاب به مرکزیت و محور بودن نزدیک است.

کلمه‌ی اسپوک (Spoke) نیز به معنای پره‌ی چرخ است. بنابراین وقتی به چرخ موتور سیکلت یا دوچرخه نگاه می‌کنید، هاب و اسپوک‌‌ها را می‌بینید.

الگوی هاب و اسپوک در حمل و نقل و سیستم‌ها

فرض کنید قرار است خطوط پروازی بین شهرهای زیر ایجاد شود:

مدل هاب و اسپوک

شما چه کاربردها و مثال‌های دیگری از هاب در ذهن دارید و می‌شناسید؟

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال

The post مدل قطب و اقمار (هاب و اسپوک) چیست؟ appeared first on متمم.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

بازاریابی ویروسی ( Viral Marketing ) چیست ؟

بازاریابی ویروسی ( Viral Marketing ) چیست ؟ ۵ (۱۰۰%) ۵ بازاریابی ویروسی ( Viral …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *