خانه / تبلیغات و بازاریابی / نحوه برخورد و رفتار با افراد درونگرا

نحوه برخورد و رفتار با افراد درونگرا

اهداف و انتظارات آموزشی متمم در این درس

کد درس: ۴۱۰۰

پیش‌نیاز مطالعه درس رفتار با درونگراها

این درس از زیرمجموعه‌های مجموعه خودشناسی در متمم است و محتوای آن، مکمل سایر مطالبی است که در این مجموعه مطرح شده است.

بنابراین با وجودی که می‌توان آن را به صورت مستقل نیز مطالعه کرد، پیشنهاد ما این است که حتماً قبل مطالعه این مطلب، تعریف درونگرایی را مرور کنید و سپس به بررسی و مطالعه این درس بپردازید.

فشار ذهنی هنگام مطالعه

نیاز به مشارکت شما

کسب و کار

زندگی

نحوه برخورد و ارتباط با افراد درونگرا

با توجه به آن‌چه در درس تعریف درونگرایی مطرح شد می‌توانیم بگوییم که درونگرایی برخلاف تصور اولیه – که بسیاری از ما فکر می‌کنیم معنا و مفهومش را به خوبی می‌دانیم و می‌فهمیم – یک تعریف واحد و مشخص ندارد.

مثلاً علاقه‌مندان مکتب یونگ و کسانی که از الگوی MBTI استفاده می‌کنند، در مقایسه با کسانی که پیگیر نظریه پنج عاملی شخصیت هستند، مفهوم پردازی متفاوتی از درونگرایی دارند.

دانشمندانی نظیر هانس آیزنک هم – که دیدگاه آن‌ها در این زمینه مهم و تأثیرگذار است – تعریف و مقیاس ویژه‌ی خود را ارائه کرده‌اند.

البته اشاره‌ی ما به اختلاف‌نظر درباره‌ی مفهوم و تعریف درونگرایی به این معنا نیست که حق نداریم درباره‌ی آن حرف بزنیم یا هر چه در این زمینه می‌شنویم و می‌خوانیم، نادرست یا غیردقیق است.

به هر حال، همه‌ی ما کمابیش درکی از درونگرا بودن و برونگرا بودن داریم و خود و دیگران را جایی در طیف درونگرایی و برونگرایی قرار می‌دهیم.

اما تأکید ما از این جهت است که  توصیه‌های مربوط به رفتار با درونگراها (و برونگراها) را درحد نظریه‌های دقیق علمی در نظر نگیریم و بیشتر در حد پیشنهادهایی مبتنی بر تجربه فرض کنید. 

در انتخاب این پیشنهادها و توصیه‌ها، سعی کردیم مواردی را مطرح کنیم که اتفاق نظر بیشتری درباره‌ی آن‌ها وجود دارد.

حق فعالیت‌های انفرادی را برای درونگراها قائل شویم

فراموش نکنیم که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های افراد درونگرا و برونگرا، تاثیر تعاملات اجتماعی بر آن‌هاست.

 افراد برون‌گرا از تعامل اجتماعی با دیگران انرژی می‌گیرند.  برونگراها، حتی اگر قبل از ورود به یک جمع یا مراسم یا مهمانی، انرژی چندانی نداشته‌ باشند، احتمالاً با حضور در جمع، سرحال‌ و باانرژی خواهند شد و مهمانی یا مراسم را در وضعیتی بهتر از قبل، ترک می‌کنند.

این ویژگی درباره درونگراها مصداق ندارد. حضور در جمع و فعالیت‌های جمعی از آن‌ها انرژی می‌گیرد.

به همین علت، در موارد بسیاری فعالیت‌های انفرادی (Solo Activities) را ترجیح می‌دهند.

پس اگر برنامه‌های منظمی برای گرد هم جمع شدن دوستان می‌گذاریم یا در شرکت برنامه‌های جمعی خارج از فضای کاری اجرا می‌کنیم، این حق را برای آن‌ها قائل شویم که [بدون شنیدن اعتراض و انتقاد ما] گاهی در این برنامه‌ها شرکت نکنند.

همچنین در برنامه‌های جمعی فضا را برای تجربه‌های انفرادی آن‌ها باز بگذاریم.

دست درونگراها را در انتخاب تعاملات اجتماعی، بیشتر باز بگذاریم

با توجه به این‌که منبع انرژی درونگراها برای تعامل اجتماعی محدود است، ممکن است برای حضور در گروه‌های اجتماعی مقاومت داشته باشند.

این به آن معنا نیست که افراد درونگرا حضور در جمع را دوست ندارند؛ بلکه می‌توانیم بگوییم افراد درونگرا حضور در «هر جمعی» را دوست ندارند و نسبت به حضور داشتن یا نداشتن در جمع‌های مختلف، با حساسیت‌ بیشتری تصمیم می‌گیرند.

همین وضعیت به شکل مشابهی در حضور آن‌ها در شبکه های اجتماعی هم دیده می‌شود.

شاید برای یک برونگرا دیدن درخواست‌های دوستی انباشته شده در یک شبکه اجتماعی (مثلاً اینستاگرام یا Vero) هیجان‌انگیز و جذاب باشد؛ اما ممکن است برای یک فرد درون‌گرا دیدن هر درخواست دوستی و ایجاد رابطه، عاملی برای ایجاد استرس باشد.

درونگرا ممکن است در چنین مواقعی، ساعت‌ها فکر کند؛ با دوستان خود مشورت کند و نهایتاً درباره رد یا قبول درخواست فالو کردن یک نفر تصمیم بگیرد.

با کمی اغراق می‌توان گفت: شاید در مدتی که یک درونگرا درباره‌ی تایید کردن یا نکردن یک درخواست دوستی در شبکه‌های اجتماعی تصمیم می‌گیرد، یک برونگرا،‌ رابطه‌ی عاطفی کاملی ساخته و تثبیت کرده و شاید حتی آن را به پایان هم رسانده باشد.

محدودیت در دسترسی به این درس

دوست عزیز.

نمایش کامل این درس برای کاربران آزاد فعال و کاربران ویژه متمم انجام می‌شود. در صورتی که تفاوت بین کاربرهای آزاد و آزاد فعال و ویژه را نمی‌دانید، می‌توانید به صفحه‌ی زیر مراجعه کنید:

ضمناً لازم به ذکر است که شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد متمم (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس متمم دسترسی داشته باشید که درس پرورش تسلط کلامی هم یکی از آنهاست.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های متمم دسترسی خواهید داشت.

فهرست برخی از درس‌های کاربر ویژه متمم را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های متمم

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  تقویت فن بیان

  فنون مذاکره

  تحلیل رفتار متقابل

  افزایش عزت نفس

  مهارت ارائه

منابع مورد استفاده برای تنظیم این مطلب

  سکوت، قدرت درونگرا‌ها (سوزان کین)

  The Introvert Advantage (Marti Olsen Laney)

  Your guide to interacting with introverts (FastCompany)

  The Highly Sensitive Person (Elaine Aron)

 

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟

چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟

هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟

آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با درج نام کاربری و ایمیل خود می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

اطلاعات ثبت نام

 

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری خودشناسی به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه خودشناسی


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

کتاب بازاریابی محتوایی | جو پولیتزی

کتاب بازاریابی محتوایی (Epic Content Marketing) نوشته‌ی جو پولیتزی، در اغلب فهرست‌های منابع یادگیری بازاریابی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *