چستر بارنارد

چستر بارنارد (Chester Barnard) را بی‌تردید می‌توان یکی از نام‌های بزرگ کلاسیک در مدیریت دانست.

پیتر دراکر وقتی در کتاب The Effective Executive خود، از ویژگی‌های مدیر موفق حرف می‌زند، به حرف‌های بارنارد و کتاب او ارجاع می‌دهد. هربرت سایمون دانشمند شناخته‌شده و برنده‌ی جایزه نوبل هم، در مقدمه‌ی کتاب Administrative Behavior، خود را وامدار و مدیون چستر بارنارد معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد که بارنارد تأثیر بزرگی روی تفکر او درباره‌ی مفهوم سازمان گذاشته است.

نکته در این‌جاست که این متفکر پیشکسوت و نظریه‌پرداز مدیریت، خود تحصیلات دانشگاهی را به پایان نبرده و آخرین مدرک تحصیلی رسمی‌اش، به دوران دبیرستان باز می‌گردد.

بارنارد تقریباً تمام دوران مدرسه هم، خرج تحصیل خود را با کار کردن درآورد و سه سال هم در دانشگاه هاروارد در رشته‌ی اقتصاد درس خواند. اما در نهایت، نتوانست این روند کار و درس را با هم ادامه دهد و پیش از به پایان رسیدن دوره‌ی کارشناسی اقتصاد، درس و دانشگاه را رها کرد و به سراغ مشاغل تمام‌وقت رفت.

بارنارد کار خود را از پایین‌ترین رده‌های شرکت AT&T (یا همان American Telephone & Telegraph Company) آغاز کرد و به تدریج به بالاترین رده‌های مدیریتی این شرکت رسید.

همکاری او با این مجموعه‌ی مخابراتی، نزدیک به چهار دهه ادامه داشت و در این مدت، همواره به اساتید دانشگاه کمک می‌کرد تا از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی او برای مطالعه و تحقیق استفاده کنند (کسانی مانند لارنس هندرسون، التون مایو، والاس دونهام، لارس لُوِل و دیگران).

همین حفظ رابطه با دانشگاه و دانشگاهیان بود که او را با زبان آکادمیک آشناتر کرد و باعث شد که کتاب‌هایش، از نظر چارچوب، معتبر بوده و با در نظر گرفتن شیوه‌ی نگارش، دانشگاهی محسوب شوند.

البته بارنارد سمت‌های اجرایی دیگری را هم تجربه کرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ریاست بنیاد راکفلر (Rockfeller Foundation) طی سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۲ اشاره کرد (+/+).

Chester Barnard Photo

کتابهای چستر بارنارد

بعد از اشاره به برخی از نکات برجسته‌ی زندگینامه چستر بارنارد، وقت آن است که به حرف‌ها و ایده‌ها و نظریه‌های چستر بارنارد بپردازیم و ببینیم او چه گفته که تا این حد مورد استقبال دانشمندان و نظریه‌پردازان مدیریت قرار گرفته است.

برای این‌که با چستر بارنارد آشنا شویم باید به سراغ کتابهای او برویم. چون بیشتر افرادی که از او تأثیرپذیرفته یا او را تحسین کرده‌اند، از طریق این کتابهای بارنارد با او آشنا شده‌اند.

چستر بارنارد دو کتاب کلیدی دارد: یکی از آن‌ها کتاب وظایف مدیریت یا وظایف مدیران (The Functions of the Executive) است که اولین ویرایش آن در سال ۱۹۳۸ منتشر شد.

کتاب وظایف مدیران - چستر بارنارد

دومین کتاب تأثیرگذار او، کتاب سازمان و مدیریت (Organization and Management) است که در سال ۱۹۴۸ منتشر شد.

او آثار و نوشته‌های دیگری هم داشته است. اما معمولاً این دو کتاب به عنوان مبنای قضاوت در مورد بارنارد و نیز منبع بررسی ایده‌ها و افکار او مورد استناد قرار می‌گیرند.

کلمات کلیدی بارنارد: سازمان، اطلاعات، ارتباطات، کارایی، اثربخشی

بارنارد به مفهوم پردازی بسیار علاقه‌مند بود و اصرار داشت که هر واژه یا اصطلاحی که در نوشته‌هایش به‌کار می‌برد، ابتدا به صورت شفاف تعریف شود.

او حتی واژه‌هایی مثل شخص، سازمان، فرد، کارایی و اثربخشی را هم تعریف می‌کند. در واقع می‌توان گفت همه‌ی کسانی که درباره‌ی کارایی و اثربخشی و تعریف و تفاوت آن‌ها صحبت کرده‌اند، حرف‌ها و دیدگاه خود را بر پایه‌ی حرف‌‌های بارنارد بنا کرده‌اند.

هم‌چنین اصطلاحاتی مانند سازمان رسمی و سازمان غیررسمی، از جمله تعبیرهایی است که بارنارد در ادبیات مدیریت رواج داده است.

سری مطالب حوزه مبانی رفتار سازمانی

نوشته چستر بارنارد اولین بار در متمم. پدیدار شد.


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

ظاهرا الگوریتم بازاریابی محتوایی به این سمت‌و‌سو می‌رود

ظاهرا الگوریتم بازاریابی محتوایی به این سمت‌و‌سو می‌رودReviewed by منصور کیارش on Oct 13Rating: 5.0ظاهرا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *