خانه / تبلیغات و بازاریابی / چگونه به صفحه اول گوگل راه پیدا کنیم (۱)

چگونه به صفحه اول گوگل راه پیدا کنیم (۱)

صفحه اول گوگل - برای نمایش سایت یا وبلاگ در صفحه اول گوگل چه کارهایی انجام دهیم؟

حضور در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل، برای همه‌ی کسانی که در فضای وب فعالیت می‌کنند اهمیت دارد.

در پاسخ به این سوال که چگونه در صفحه اول گوگل باشیم، تنها یک پاسخ تضمینی وجود دارد: باید در گوگل تبلیغ کنید.

مطمئن هستیم که شما در انتظار این پاسخ نبوده‌اید و در جستجوی پاسخ دیگری مشغول مطالعه‌ی این درس هستید.

اما عمداً بحث را به این شکل آغاز کردیم تا مطمئن باشید  هیچ روش تضمینی برای حضور در صفحه‌ی اول (جز پول دادن به خود گوگل) وجود ندارد  و به هر کس دیگری که چنین پیشنهادی را مطرح کرد، باید به دیده‌ی تردید نگاه کنیم.

برای این‌که در صفحه اول گوگل باشیم، تبلیغ معمولاً بهترین گزینه نیست

برآورد می‌شود حدود ۲۰ درصد ترافیک صفحه اول گوگل، به لینک های تبلیغاتی هدایت می‌شوند و این قطعاً سهم کوچکی نیست.

اما باید به خاطر داشته باشیم که کاربران، به لینکی که به طور طبیعی در نتایج اصلی جستجو ظاهر شده (به اصطلاح: نتایج سرچ ارگانیک) بسیار بیشتر از لینکی که با پرداخت هزینه و در قالب تبلیغ نمایش داده شده، اعتماد می‌کنند.

نکته‌ی واضح دیگری هم وجود دارد که نباید فراموش کنیم:

زمانی که برای مطلب خود تبلیغ می‌کنیم، صرفاً تا زمانی که هزینه‌ی تبلیغ را پرداخت می‌کنیم مطلب‌مان بالا می‌ماند.

تعداد بازدید یک نوشته/محتوا، مزیت چندانی برای آن مطلب نیست و اگر با تبلیغ کلیکی یا هر روش دیگری هزاران بار مطلب را برای مخاطبان نمایش دهیم، در نهایت میدان رقابت را به نوشته‌/محتوای دیگری که قوی‌تر است، اما بازدید کمتری دارد، واگذار خواهد کرد.

همین علت‌هاست که باعث شده تا سئو (بهینه سازی برای موتورهای جستجو) در تولید محتوا جدی گرفته شود.

حضور در صفحه اول، فرمول قطعی ندارد

در گذشته، الگوریتم های موتورهای جستجو، ساده‌تر و پیش‌بینی‌پذیرتر بودند.

طی سال‌های اخیر با به‌کارگیری هوش مصنوعی و توسعه روش‌های یادگیری ماشینی، به تدریج سهمِ اهمیتِ شکل ظاهری محتوا کاهش یافته و سهمِ رفتار کاربران و رضایت کاربران از محتوا افزایش می‌یابد.

به این مثال بزرگ‌نمایی شده توجه کنید:

فرض کنیم می‌خواهید مطلبی بنویسید که هنگام جستجوی عبارت روش های اثربخش لاغری در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرد و نمایش داده شود.

دو روش زیر را در نظر بگیرید:

  • تأکید بر کلمات: یک نفر، متنی می‌نویسد و آن را با واژه‌ها و عبارت‌هایی مانند لاغر شویم،‌ لاغر بمانیم، روش های اثربخش لاغری و روش های لاغری، سرریز می‌کند.
  • تأکید بر رضایت مخاطب: فردی، متنی می‌نویسد که وقتی کسی در جستجوی روش های اثربخش لاغری است و به آن می‌رسد، با خواندن متن و حواشی و لینک‌ها و فایل‌های پیشنهادی راضی می‌شود و دیگر به گوگل برنمی‌گردد تا روش های اثربخش لاغری را سرچ کند (برنگشتن به گوگل، این پیام را به موتور جستجو می‌دهد که مشکل و سوال فرد حل شده است).

روش اول، مبتنی بر فرم ظاهری است و روش دوم، حول رفتار مخاطب متمرکز شده است.

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر، کمک کرده تا به تدریج، سهم معیارهای نوع دوم (رفتار مخاطب) افزایش یافته و سهم اهمیت معیارهای نوع اول (فرم ظاهری) کاهش یابد.

البته این دو مثال، بسیار بزرگ‌نمایی‌شده و غیردقیق هستند، اما مفهوم مد نظر ما را به خوبی بیان می‌کنند.

هر چقدر سهم رفتار و سلیقه کاربران را در ارزیابی محتوا افزایش می‌دهیم، پیش‌بینی‌پذیری مکانیکی نتیجه‌ی جستجو دشوارتر می‌شود.

بر این اساس، باید به‌خاطر بسپاریم که هیچ توصیه‌ای – خصوصاً آن‌ها که بر فرم ظاهری استوار هستند – تضمینی برای بالا آمدن مطلب ما در نتیجه جستجو و رسیدن آن به صفحه اول نتایج نخواهد بود.

هیچ فرمول قطعی و تضمینی برای حضور در صفحه اول سرچ گوگل وجود ندارد

اما رعایت این نوع توصیه‌ها و تکنیکها کمک می‌کنند تا در شرایط برابر، یا در شرایطی که موتور هوشمند ارزیابی متن، نتوانسته به قضاوت قطعی درباره‌ی کیفیت محتوای ما دست پیدا کند، کفه‌ی ترازوی ارزیابی به سمت ما بچربد.

همه‌ی این مطالب و توضیحات را مطرح کردیم تا آن‌چه را در ادامه می‌آید، صرفاً در حدِ پیشنهادهای خوب و نه قوانین مطلق در نظر بگیرید.

کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی را پیش از نوشتن متن مشخص کنید

در لحظه‌ای که می‌خواهید نوشتن را آغاز کنید، با خودتان تصمیم بگیرید که میل دارید این مطلب، در پاسخ به چه سوالی به صفحه اول گوگل بیاید. به این عبارت Focus Keyword یا Focus Term گفته می‌شود.

فرض کنید ما می‌خواهیم در متمم مطلبی درباره‌ی مذاکره بنویسیم. سوال این‌جاست که کدام یک از موارد زیر را می‌خواهیم به عنوان کلمه یا عبارت کلیدی انتخاب کنیم:

  • مذاکره
  • اصول مذاکره
  • آموزش مذاکره
  • تعریف مذاکره چیست
  • ترفندهای مذاکره
  • مذاکره کننده تجاری حرفه ای چه کسی است

البته کدام‌یک از این کلمات را انتخاب کنید، به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. از جمله‌ی این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاً حرفی که می‌خواهید بزنید، درباره‌ی چیست؟ آیا درباره‌ی اصول مذاکره حرف می‌زنید یا ترفندهای مذاکره؟ یا صرفاً تعریف مذاکره را به شکلی جدی و آکادمیک ارائه می‌کنید؟
  • در کدام عبارت، می‌توانید راحت‌تر رقابت کنید؟ قطعاً رفتن به صفحه اول با کلمه‌ی مذاکره دشوارتر از حضور در همان صفحه با عبارت مذاکره کننده تجاری حرفه ای خواهد بود.
  • کدام به هدف شما نزدیک‌تر است؟ اگر مثلاً قرار است دوره آموزش مذاکره خودتان را تبلیغ کنید، آموزش مذاکره می‌تواند از مذاکره مفید‌تر باشد و نرخ تبدیل بالاتری ایجاد کند. تلاش برای به دست آوردن لغت مذاکره در گوگل، حتی به فرض این‌که پرستیژ بیشتری داشته باشد، الزاماً درآمد بالاتری ایجاد نخواهد کرد.

پلاگین های سئو مانند Yoast برای وردپرس هم، نخستین سوالی که در زیر هر مطلب از شما می‌پرسند همین است. این‌که عنوان SEO یا Focus Keyword شما چیست.

این افزونه ها صرفاً بر اساس کلمه یا عبارتی که به آن‌ها اعلام می‌کنید، می‌توانند به شما در بهینه سازی محتوا کمک کنند.

یک نکته برای زمان‌هایی که در انتخاب عبارت کلیدی تردید دارید

ما در این‌جا صرفاً به چند نکته‌ی ابتدایی اشاره کردیم و سایر نکات را در چند مطلب تکمیلی دیگر مطرح خواهیم کرد.

برخی از دوستان متممی که به این درس علاقه مندند:  , , , ,

 

برخی از سوالهای متداول درباره متمم

متمم چیست و چه می‌کند؟

چه درس‌هایی در متمم ارائه می‌شوند؟

هزینه ثبت‌نام در متمم چقدر است؟

آیا در متمم فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

با متمم همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با درج نام کاربری و ایمیل خود می‌توانید به جمع متممی‌ها بپیوندید؟

اطلاعات ثبت نام

 

ترتیبی که گروه متمم برای خواندن مطالب سری SEO چیست به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه SEO چیست


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

مالیات آمازون یک راهکار سیستمی است یا غیرسیستمی؟

دِیو لوییس (Dave Lewis) مدیرعامل شرکت TESCO، یکی از فعالان بزرگ و شناخته‌شده‌ی صنعت خرده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *