خانه / تبلیغات و بازاریابی / چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟ – محتوا و ساختار الگوی پایه [ قسمت دوم ]

چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟ – محتوا و ساختار الگوی پایه [ قسمت دوم ]

چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟ – محتوا و ساختار الگوی پایه [ قسمت دوم ]

۵ (۱۰۰%) ۶ votes

چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم ؟

در بخش اول این موضوع، “چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم“، ما نکاتی را که باید قبل از دست به کار شدن برای نوشتن یک طرح توجیهی مدنظر قرار دهیم را مورد بحث قراردادیم. اکنون با نگاه کردن به این موضوع که یک طرح توجیهی حرفه‌ای چه شکلی باید باشد کار را پیش می‌بریم.

یک طرح توجیهی آنچه باید انجام شود،‌ و اینکه چه موقع، کجا،‌ چطور و چرا باید انجام شود را مورد تاکید قرار می‌دهد. این طرح توجیهی مدل کسب‌وکار را شرح می‌دهد، یعنی محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار چطور برای مشتریان ایجاد ارزش می‌کنند،‌ ساختار هزینه‌ای و منابع درآمدی و حاشیه سود.

با این حال، تاکید و ترتیب اجزای طرح توجیهی می‌توانند از یک کسب و کار به کسب و کار دیگر متفاوت باشند. با این وجود،‌ الگوی یک طرح توجیهی یا مدل طرح توجیهی برای بیشتر کسب و کارها تقریبا به طور قطع حداقل برخی از محتوایی که در این مقاله به اشتراک گذاشته می‌شود را شامل می‌شود.

چگونه یک طرح توجیهی بنویسیم – محتوا و ساختار الگوی پایه

محتوای پایه‌ای طرح توجیهی

  1. خلاصه اجرایی.

خلاصه اجرایی بخش اول هر طرح توجیهی است که باید توسط سرمایه‌گذاران و وام‌دهنده‌های بالقوه خوانده شود. در صورتی که خلاصه اجرایی ضعیف نوشته شده باشد،‌ خلاصه اجرایی اغلب تنها بخش از طرح توجیهی خواهد بود که خوانده خواهد شد.

بر این اساس،‌ شما باید وقت لازم برای آماده سازی یک خلاصه اجرایی پویا که کسب و کار را شرح می‌دهد، ‌مرحله‌ای که شرکت در آن قرار دارد و جهت استراتژیک آن را شناسایی مینماید،‌ بازار شرکت و طرح بازاریابی شرکت را شرح می دهد،‌ به طور مختصر پیشینه مدیریتی را بحث مینماید،‌ و انتظارات درآمدی و سوددهی شرکت را بیان مینماید صرف نمایید.

یکی از بهترین راه‌ها برای نوشتن خلاصه اجرایی تمام کردن آن در پایان می‌باشد تا بتوانید ایده‌های مهم دیگر بخش‌ها را در آن بگنجانید. به خاطر داشته باشید،‌ تنها یک بار فرصت دارید تا یک برداشت اول خوب ایجاد نمایید.

  1. شرح کسب و کار.

این فرصتی است برای شما تا شرکت خود و آنچه انجام می‌دهد را شرح دهید. نگاهی به این موضوع که این کسب و کار چه موقع شکل گرفته است و اینکه ارزش‌های اصلی و رسالت‌های شما چه هستند را در آن بگنجانید. این‌ها چیزهایی هستند که داستان شما را بیان می نمایند و به دیگران این امکان را می دهند تا با شما ارتباط برقرار کنند. همچنین این بخش یادآوری کننده این موضوع است که در وهله اول چرا این کار را شروع کرده اید. اگر انگیزه و شوق و ذوق خود را از دست دادید به این بخش رجوع نمایید تا انگیزه پیدا نمایید.

برخی از دیگر سوالاتی که می توانید در بخش توصیف کسب و ار طرح خود به آنها پاسخ دهید شامل موارد زیر می باشند:‌

  • مدل کسب و کار شما چیست؟‌ (پایگاه مشتریان ، ‌منابع درآمدی و محصولات شما چه هستند؟)
  • آیا شما روابط کسب و کار خاصی دارید که به شما مزیتی بدهند؟
  • موقعیت مکانی شما کجاست؟
  • اصول شما کدام ها هستند؟‌
  • ساختار حقوقی شما چیست؟
  • برخی از فرصت های بازار کدام ها هستند؟‌
  • رشد پیش بینی شما چیست؟‌

پاسخ دادن به این سوالات تمرکز شما را محدودتر می‌نماید و به قرض دهنده‌ها بالقوه و حمایت‌کنندگان نشان می‌دهد که شما فعالیت اقتصادی‌تان را چگونه می‌بینید.

  1. استراتژی‌ها و تحلیل بازار .

تحلیل خود از بازار را بیان نمایید و بازار هدف، استراتژی بازاریابی،‌ شامل پیش‌بینی فروش،‌ ضرب العجل‌ها و خط نشان‌ها، تبلیغات، روابط عمومی و اینکه شما از نظر رقابت در چه جایگاهی هستید را شرح دهید.

زمانی که بازار هدف با جزئیات شرح داده شد،‌ این بازار باید بیش‌ازپیش تعریف شود تا بازار امکان‌پذیر کل مشخص شود. این کار به چند طریق می‌تواند انجام گیرد،‌ اما بیشتر طراحان حرفه‌ای بازار امکان‌پذیر را با تمرکز بر عوامل بخش محصول مشخص می‌نمایند که ممکن است شکافی را در درون بازار ایجاد کند.

بخشی از تحلیل بازار شما از نگاه کردن به روندها در حوزه و صنعت شما می‌آید. اگر شما نتوانید تحلیل داده‌های زیادی تولید نمایید، می‌توانید شواهدی از مشتریان موجود فراهم نمایید. این فرصتی است برای شما جهت نگاه کردن به رقابتتان و وضعیت بازار به عنوان یک کل. تحلیل بازار شما روشی است برای دیدن اینکه در کجای بازار قرار می‌گیرید – و چطور نسبت به رقبا برتری دارید.

  1. سازمان و مدیریت.

برنامه مدیریت و سازمان آمایش سازمان از قبیل مسئولیت‌های مختلف تیم مدیریت،‌ وظایف تخصیص داده‌شده به هر بخش در درون شرکت، و الزامات سرمایه‌ای و هزینه‌ای مرتبط با عملیات کسب‌وکار را مورد تاکید قرار می‌دهد.

بیوگرافی مدیران و مدیران اجرایی شرکت را ارائه نمایید و توضیح دهید که چطور این تخصص‌ها به شما کمک خواهد کرد تا اهداف کسب‌وکار را محقق سازید. سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا ریسک را مورد ارزیابی قرار دهند،‌ و اغلب،‌ یک تیم مدیریتی با تجربیات زیاد ممکن است ریسک ادراک شده را کاهش دهد. اطمینان حاصل نمایید که تخصص و صلاحیت‌های هر یک از اعضای تیم طرح توجیهی خود را مورد تاکید قرار داده‌اید.

ساختار سازمانی نیز باید در این بخش آورده شود. ساختار سازمانی شرکت یک مولفه ضروری در درون یک طرح توجیهی است‌ زیرا مبنایی را فراهم می‌نماید که از طریق آن می‌توان هزینه‌های عملیاتی را پیش بینی کرد. این امر برای شکل دادن به صورت‌های مالی به منظور گنجاندن در طرح توجیهی حیاتی است.

  1. مقیاس‌ها و استراتژی قیمت‌گذاری

شما چطور پول لازم برای کسب‌وکارتان را جمع‌آوری خواهید کرد و سودآوری را به یک واقعیت تبدیل خواهید کرد؟ شما با استراتژی فروش خود به این سوال پاسخ خواهید داد. یک استراتژی فروش فرایند تطبیق دادن هدف یا رسالت کسب‌وکار با یک طرح فروش، سپس در جای خود قرار دادن اهداف، معیارها و تاکتیک‌های فروش است. همچنین، استراتژی فروش مسیرهای اقدام را ترسیم خواهد کرد و منابع را اختصاص خواهد داد تا به اهداف و تاکتیک‌های انتخاب شده دست پیدا شود.

هنگامی که استراتژی فروش به کسب‌وکار شما اعمال شد، استراتژی فروشتان را ترسیم نمایید. به عنوان مثال،‌ آیا یک تیم فروش خواهید داشت؟ آیا آموزش فروش ارائه خواهد شد؟‌ آیا تیم فروش شما مشوق‌هایی دریافت خواهد کرد تا تشویق شود که فروش را افزایش دهد و اهداف تعیین‌شده را محقق سازد یا حتی از آن‌ها فراتر رود؟‌

بخش استراتژی قیمت گذاری طرح توجیهی شامل تعیین این موضوع است که شما چطور محصول یا خدمت خود را قیمت گذاری می‌نمایید؛‌ قیمتی که شما تعیین می‌نمایید باید رقابتی باشد اما با این حال باید به شما این امکان را بدهد که سودی معقول به دست آورید. رایج‌ترین سوالی که افراد در کسب‌وکارهای کوچک در مورد بخش استراتژی قیمت گذاری دارند آن است که “از کجا می‌دانید که چه قیمتی باید دریافت نمایید؟”

  1. تحلیل رقابتی

تحلیل رقابتی بیان استراتژی کسب‌وکار و اینکه این استراتژی چطور با رقابت مرتبط می‌شود است. هدف از تحلیل رقابتی تعیین نقاط قوت و ضعف رقبا در درون بازار شما، استراتژی‌هایی که مزیتی متمایز برای شما ایجاد می‌نمایند، موانعی که می‌توانند به منظور پیشگیری از ورود رقبا به بازار شما، و هر ضعفی که در چرخه توسعه محصول می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد می‌باشد.

مشتریان بالقوه شما در حال حاضر محصول یا خدمتشان را از کجا دریافت می‌نمایند؟‌ این کسب‌وکارها چه نقاط ضعف و قوتی از خود نشان می‌دهند؟‌ شما چطور یک محصول یا خدمت بهتر ارائه می‌نمایید؟‌ این اشتباه رایج را مرتکب نشوید که ادعا نمایید محصول یا خدمت شما آن‌قدر منحصربه‌فرد است که هیچ رقیبی نمی‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم با شما رقابت کند. یک راه مفید برای تحلیل رقبا مقایسه کردن آن‌ها با کسب‌وکار خود در قالب یک ماتریس موسوم به ماتریس تحلیل رقابتی می‌باشد.

  1. صورت های مالی و پیش‌بینی‌ها.

یک طرح توجیهی تماما مفهومی است تا زمانی که شما شروع می‌نمایید به پر کردن اعداد و ارقام و جملات. داده‌های مالی همواره در انتهای طرح توجیهی قرار دارند،‌ اما این بدان معنی نیست که اهمیت آن‌ها از مطالب پیش‌تر ارائه‌شده از قبیل مفهوم کسب‌وکار و تیم مدیریت کمتر است.

سه صورت وضعیت مالی رایج صورت وضعیت جریان نقدینگی، صورت وضعیت درآمد،‌و ترازنامه می‌باشند. بیشتر کارآفرینان باید این صورت وضعیت‌ها را ارائه کنند و آن‌ها را در همین حد رها کنند. اما همه آن‌ها این کار را نمی‌نمایند. اما این همان قضیه هر چه نفرات بیشتر،‌ شادی و لذت کمتر. به عنوان یک قانون، به این سه مورد مقید باشید: صورت وضعیت درآمدی، ترازنامه و صورت وضعیت جریان نقدینگی.

الف. صورت وضعیت درآمدی

یک صورت وضعیت درآمدی نشان می‌دهد که آیا شما پول درمی‌آورید. این صورت وضعیت همه عایدی ناشی از فروش و دیگر منابع را اضافه می‌نماید، و همه هزینه‌ها را کسر می‌نماید،‌ و به عدد درآمد خالص می‌رسد،‌که تحت عنوان سود نهایی (bottom line)‌ نیز شناخته می‌شود. ضرورتا، برای یک دوره زمانی مفروض، صورت وضعیت درآمدی سود یا زیان (عایدی-هزینه)‌ به دست آمده شما را بیان می‌نماید.

ب. ترازنامه

ترازنامه کسب‌وکاری را نشان می‌دهد که دارایی‌هایی ارزشمندی دارد که در صورت وضعیت درآمدی نشان داده نمی‌شوند یا ممکن است سودآور باشد اما شدیدا زیر بار قرض است. ترازنامه همه چیزهایی که کسب و کار شما دارد را اضافه می‌نماید،‌ و همه بدهی‌هایی که کسب و کار شما دارد را کسر می‌نماید و تفاضل آنها را به عنوان ارزش خالص کسب و کار نشان می‌دهد ( دارایی‌ها – بدهی‌ها= دارایی خالص ).

ج. صورت وضعیت جریان نقدینگی

صورت وضعیت جریان نقدینگی جریان نقدینگی را در طول یک دوره زمانی (یک سال،‌ یک سه ماهه، یک ماه)‌ رصد می‌نماید و به شما نشان می‌دهد که شما در آن لحظه چه مقدار نقدینگی در دست دارید. یک صورت وضعیت جریان نقدینگی از دو بخش تشکیل می‌شود. یکی بخش از جریان نقدینگی به داخل و خارج از شرکت تبعیت می‌نماید. بخش دیگر نشان می‌دهد وجوه چطور هزینه شده‌اند. این دو بخش به ترتیب منابع وجوه و مصارف وجوه نامیده می‌شوند.

 

چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟ – نکاتی برای نوشتن طرح توجیهی [قسمت اول]

شاید مقالات زیر نیز برای شما جذاب باشد :


لينک منبع

درباره ی admin

همچنین ببینید

کمال طلبی چیست؟ کمال طلب بودن با کمال گرایی چه تفاوتی دارد؟

کمال طلبی و کمال طلب بودن (به انگلیسی: Perfectionism) از جمله اصطلاحاتی هستند که این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *